TIPS & TRIX

Okay, du har nu köpt en Android box från oss, kanske hade du en box eller så använder du din Smart TV med en IPTV app. Du har problem med att kanaler hänger sig och hackar/buffrar och nu är du såklart arg på GlobalTV.se.


Vi har inga problem med våra tjänster om inte annat anges i får driftinformation på vår hemsida. 99,8% av vår upptid har vi korrekta felfria sändningar. Så vad kan det då bero på och vad kan du göra?


Du har köpt internet från en leverantör och vägen till ditt jack i väggen är lång från din leverantör. Troligen har din leverantör flera andra avtal på vägen med nätägare och fastighetsägare. Tänk om en skada skett på en kabel i din fastighet? Bor du i ett villaområde så delar du garanterat internet med flera andra i ett kopplingsskåp någonstans, tro inget annat. Du kanske använder bredbandskollen men så enkelt är det inte, men vi börjar med lite åtgärder du kan göra själv.


1.) Har du WiFi så åker du och handlar en ethernetkabel eller lånar av någon och ansluter din TV eller box med kabel. Du kan också bära din TV närmare din router (bara för test), anslut med kortare kabel eller prova WiFi närmare.

2.) Använder du den router som du fick av din leverantör eller har du egen router? Kolla om den går att uppgradera. Som factory default så ska den fungera bra men har du gjort egna inställningar kan en återställning kanske lösa problemen.

3.) Gå in på Råd&Rön här så kan du läsa om 7 knep som kan ge dig bättre förbindelse.

4.) Är du ansluten med kabel redan så kan din kabel blivit klämd, prova wifi eller byt kabel.

5.) Dela ut internet på din telefon, anslut din TV eller box till ditt utdelade internet från mobilen och prova.

6.) Kräv åtgärd av din leverantör. Betalar du så ska du ha en korrekt leverans.


Jag vet personligen hur svårt det kan vara att brottas med leverantörer. Jag köpte internet ADSL med TV från Telia. Allt fungerade tills vi öppnade locket till en dator, då frös vår TV. Telia mätte och hävdade att inget var fel. Vi exploderade och de kom ut efter någon dag (Haninge Stockholm). De bytte kabel till fastigheten, gjorde mätningar men ingen bättring. De åkte ändå därifrån? Jag ringer, ringer, ringer och problemet efter veckors arbete var att för många på gatan delade på samma internet. Som kund är man inte mycket värd när det kommer till kritan. ”Jag har jobbat produktivt 30 år inom IT ”