Har du IPTV och lider av buffring, att bilden stoppar kanske hela systemet fryser? Här kommer några saker du kan göra för att felsöka detta.

  • Börja med att kontrollera att du har internet. Starta om din router

  • Ansluter du din box med wifi (trådlöst) så anslut till utdelat 5G wifi och inte 2.4. Alla moderna routrar delar ut två frekvensområden. 2.4G och 5G och nu väntar vi på nästa generations wifi som släpps i dagarna. 2.4G har bättre räckvidd men kan inte sända lika mycket data som 5G. Välj alltid 5G om möjligt. Kan du ansluta med nätverkskabel så är det såklart vad du ska göra för stabil TV.
  • Mät din internet anslutning! Ladda ner appen speedtest from ookla på din mobila enhet, se till att du är ansluten till wifi och gör mätning. Du kan i appen ändra land och prova mätning mot Amsterdam också som ligger nära serverhallarna. Du bör ha minst 30 Mbit för stabil IPTV men vi rekommenderar att du gärna har mer då leverantörerna fuskar mycket med vad de säljer. Se VPN

  • Om inget av ovanstående fungerar kan du prova att dela ut wifi på din mobiltelefon. Se till att du INTE är ansluten till wifi och dela ut wifi från din mobiltelefon. Anslut sedan din box eller tv till mobilens wifi och prova om det fungerar bättre. Troligen får du stabil leverans men kan uppleva att det tar tid at byta kanal. Det här är ingen bra permanent lösning om du inte har bra täckning och köper exempelvis Tele2 unlimited så du får lasta ner obegränsat med data men det ger en fingervisning om att ni kanske måste kontakta internet leverantören och klaga på att streaming tjänster hackar och fryser.

  • Om er leverantör tillämpar throttling vilket många gör i områden där man inte har tillräcklig kapacitet så kan ni behöva VPN för att kringgå detta eller byta leverantör. Se denna länk för information om throttling. https://it-ord.idg.se/ord/throttling/
    Med VPN kan man kringgå detta fula trix från leverantören genom att man blir anonym. Välj ett närliggande land.
    Om ni har TVIP Box eller MAG box behöver ni VPN som kan installeras i er router. Kontakta en VPN leverantör för mer information.

  • Är det vårt fel? Ja ibland kan någon enstaka kanal vara felande eller belastad. Kontakta då oss på info@globaltv.se så felsöker vi och åtgärdar problemet om det ligger hos oss. Är det bara någon enstaka kanal är det troligen oss ni ska kontakta men annars handlar det om internet eller er uppsättning.

  • Har du app i din Smart TV? Är kanalerna borta eller hänger inte ljudet med. Ja då det kommer till appar i din TV så avråder vi bestämt från detta då det bara är problem. 90% av vår support handlar om just detta och vi har helt enkelt inte tid att hjälpa alla. Investera i en box från oss så kommer den kontrollerad och certifierad för iptv och ni får en helt annan upplevelse. Exempelvis erbjuder vi catchup i vårt premium abonnemang där du kan gå tillbaka och se tidigare program som redan gått. Detta kan ingen Smart TV app göra. Sök funktion saknas också i ”smarta tv appar”.

  • Vi jobbar nästan dygnet runt med att hjälpa våra kunder. Support, säkerhet och tillgänglighet är oerhört viktigt för oss och vi har ett mantra, aldrig en missnöjd kund och under de åren som vi tillgodosett omvärlden med IPTV har vi aldrig haft en missnöjd kund. Googlar ni på globaltv så har många ”stulit” vårt varumärke och köpt andra globaltv domäner men vi har globaltv.se och inget annat så om ni finner ett missnöje är det troligen från någon härmapa där ute som försöker tjäna en snabb slant. Visst har vi mindre glada kunder ibland men då har de problem med internet eller kanske en smart tv app, oftast löser vi problemen och ibland händer det att vi återbetalar kunden. Jag som i huvudsak driver globaltv.se har 35 år inom IT bakom mig så ni kan känna er helt trygga att handla från oss.